20/04/2022

Hva er det viktigste du som leder kan gjøre for å forebygge og håndtere konflikter?

Har du opplevd at det du trodde var en konflikt var en misforståelse?
Dersom det oppstår en konflikt, vil vi som regel kjenne forskjell. Det letteste på kort sikt kan være å ikke kjenne etter, for da slipper du å ta tak.

Den siste uken har jeg snakket med flere ledere som ønsker å jobbe med konflikthåndtering – de vil være føre var.

Fordelene med god konflikthåndtering?

– Økt selvinnsikt fordi vi kan forstå hvordan andre oppfatter oss og hvorfor de reagerer på vår væremåte.
– Det er lettere å ta opp konflikter når man er blitt enige om ”spillereglene” på forhånd.
– Å forebygge og løse opp i konflikter fører ofte til at man blir mer sammensveiset – noe som bidrar til en sterkere lagånd.

Hvis jeg skal tillate meg å gi noen råd

– Ha som utgangspunkt at alle har god vilje.
– Bli bedre kjent med deg selv – finn ditt mot og din styrke!
– Vær tett på – gi positive og konstruktive tilbakemeldinger for å bygge et godt grunnlag for å ta tak i konflikter.
– Tør å ta tak om du ser noe eller fornemmer noe som kan ligne på en konflikt. Det er lønnsomt og godt for arbeidsmiljøet.