Mange ledere synes det er utfordrende å ta den vanskelige samtalen som av og til er nødvendig. Å lære seg en struktur for hvordan du gjennomfører en vanskelig samtale er viktig:
· Hva er målet?
· Hva forventer du?
· Informasjon, løsningsforslag og oppsummering
· Hvordan skal samtalen følges opp?
Min erfaring er at det er individuelt hva som gjør den vanskelige samtalen ekstra vanskelig. Derfor kan det være nyttig å sortere ut hva som gjør det utfordrende for akkurat deg. Dersom du sorterer følelsene dine som leder, vil du lettere håndtere det som skjer i en vanskelig samtale fordi du er godt forberedt.
I tillegg kan holdningen du har, det å lytte aktivt og stille åpne reflekterende spørsmål, samt samtalestruktur være avgjørende for om det blir en god samtale.
Ett tips jeg gir til ledere er å gi samtalen en overskrift – et ord med mening som hjelper deg å holde fokus under samtalen. Et eksempel er OMSORG. Dersom du minner deg selv på hvorfor du har samtalen, at det faktisk er av omsorg for den ansatte, kan det hjelpe deg til å holde riktig fokus gjennom hele samtalen. Lag deg en overskrift neste gang du skal ha en vanskelig samtale.
Send meg gjerne en melding om hvilken effekt det hadde for deg!